Dag 19 - Burint en het Blauwe Oog

Vandaag verlaten we het mysterieuze Gjirokastër en rijden naar Sarandë, volgens vele Albanezen écht de mooiste plek op aarde voor wie zand met schelpjes lust.

Een laatste keer steil klimmen, een laatste keer smalle wegen en een laatste keer onverharde momenten. Maar ... nog 2 toplocaties: eerst het blauwe oog en daarna de opgravingen van Butrint.

Het Blauwe Oog

😉 Het gaat de goede kant op.

⚙️
Vanochtend werd ik voor de eerste keer wakker en dacht: mijn eigen huis zou ook wel tof zijn.
⚙️ We hebben vandaag ons eerste kasteel en onze eerste kerk over geslagen.
⚙️ Vanmiddag hebben we bijna om ons moeder geroepen, bij de massale belangstelling voor 'Het Blauw Oog.

We waren niet alleen.
🙈 De massale belangstelling voor Syri i Kaltër is meer dan terecht. 6m³/s welt op uit een diepte van meer dan 50 meter en geeft het water een lichtblauwe schijn. En minstens even interessant: zorgt voor een begroeiing die je nergens elders in Albanië ziet.

👆 Maar belangrijker: we zijn zo zoetjes aan opgeladen voor een nieuw seizoen. Laat de pedagogische, organisatorische en politieke uitdagingen maar komen😉.

Deze foto wordt een paar duizend maal per dag genomen. Gelukkig sta ik er maar 1x op😉.

Butrint

✌️✌️ En UNESCO werelderfgoed deel 4 - de opgravingen van Butrint in het uiterste zuiden van 🇦🇱 Albanië.
Een zeer uitgebreide site met opgravingen uit verschillende eeuwen en culturen.

Het enige mozaïek dat nog zichtbaar is.

Sarandë

Onze laatste hotel in Sarandë heet voor 15 minuten Julia. Tot blijkt dat Hilbrand het verkeerde adres heeft doorgestuurd… JB-hotel, de naam spreekt minder tot de verbeelding, ligt wat verder weg van het drukke strand. We zijn al beter gelogeerd geweest, de airco werkt niet, het zwembad is klein…

Sarandë zelf is belachelijk volgebouwd. 4 rijen flats achter elkaar voor een strand dat nog geen 4 meter breed is… Leggen ze hier de zonnekloppers in stapelbedjes?
Gelukkig vinden we een restaurantje, weg van de grote meute, waar we heerlijke pasta eten. De baas is zo welgezind met zijn enige klanten die avond dat we een grote tros druiven gratis krijgen als dessert. Het loont. ’s Anderendaags gaan we er barbecue eten…

En dan volgen nu nog een dag 🏖️ zwembad, 🌅 zee, 📖 onuitgelezen boeken, en overmorgen het 🛩️ vliegtuig huiswaarts🙂.